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EU-ASEAN- Konnektivität: Nur heiße Luft?

Im September 2018 hat die Europäische Kommission auf die Belt and Road Initiative (BRI) Chinas reagiert und eine eigene „Konnektivitätsstrategie“ vorgestellt. Der im Dezember 2019 erschienene Artikel fragt, unter welchen Bedingungen diese Strategie funktionieren könnte in einem südostasiatischen Umfeld, das zunehmend von China dominiert wird. Sollte die EU versuchen, mit ihrer „EU-ASEAN-Konnektivität“ China mit ins Boot zu holen, oder ist diese Strategie klar kompetitiv ausgerichtet? Dieser Artikel steht auch in einem Zusammenhang mit meinem ein Jahr vorher publizierten EU-Taiwan-Artikel.

Ein aktuelles Thema: EU ASEAN Konnektivität

Abstract: Connectivity is a new key concept in the European Union (EU)’s economic diplomacy towards Asia. In addition to infrastructure of all sorts, it comprises digital, economic regulatory and societal connectivity. The EU Commission promotes a ‘European way’ in its new Asia strategy, which emphasizes a sustainable, comprehensive and international rule-based approach. The connectivity strategy is not least an answer to China’s Belt and Road Initiative (BRI), an enormous unregulated Eurasian infrastructure diplomacy project that has enabled China to become perceived as the EU’s systemic rival. This article analyses these three ‘European way’ dimensions to explore the potential of the connectivity strategy regarding the Association of South East Asian Nations (ASEAN). While ASEAN governments have become more cautious about China’s BRI, they also represent uneasy partners for the EU’s high-standards connectivity strategy. Leaning on the concept of hybrid interregionalism, this article argues that for a ‘European Way’ to emerge, the EU must coordinate its policies with key actors both within and as regards ASEAN, and especially with governments that share similar values, agreements and concerns regarding the BRI in the East Asian political economy.

Reinhard Biedermann, ‚The EU’s Connectivity Strategy Towards ASEAN: Is a ‘European Way’ Feasible?‘ (2019) 24 European Foreign Affairs Review, Issue 4, pp. 577–596

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